به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فیروزه، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامتی هر فرد تغذیه است به صورتی که الگوی مصرف مواد غذایی نقش مهمی در ایجاد بیماری ها یا پیشگیری از آنها دارد.

 روغن‌ها یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی هستند که مصرف صحیح آنها می‌تواند در پیشگیری از برخی بیماری ها مفید واقع شود.

چربی‌ها و روغن‌ها برای تامین اسیدهای چرب ضروری و جذب ویتامین های محلول در چربی لازم میباشند. این مواد دارای کالری زیاد، قدرت سیرکنندگی بالا و طعم مطبوع می باشند و به همین دلیل مورد استقبال زیاد افراد قرار میگیرند.

درعین حال مصرف بیش از حد روغن ها بویژه روغن های جامد بدلیل دارابودن میزان زیاد اسیدهای چرب ترانس و اشباع علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش میدهد.

توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی از روغن های مایع با منشأ گیاهی استفاده شود چربی های مایع روند بروز آترو اسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می‌کند. روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه‌ای اسید چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از دو درصد و در بعضی از روغنهای مایع تقریباً صفر است که زیر و ترانس نامیده می شود.

راهکارهای زیر به کنترل مصرف چربی های اشباع کمک میکند

  • مصرف غذاهای آماده سرخ کردنی و پر چربی را کاهش دهید و به جای آن از غذاهای آب پز، تنوری و کبابی استفاده کنید.
  • به جای استفاده از تنقلات پرچرب مانند چیپس و پفک و کیک و کلوچه از انواع میوه و سبزی و مغز ها استفاده کنید.
  • برای پخت و پز و سالاد از روغن های مایع گیاهی و برای سرخ کردن در منزل تنها از روغن های مخصوص سرخ کردنی که به حرارت بالا کمی مقاوم ترند استفاده شود.
  • برای خرید روغن منزل تنها دو نوع روغن را در نظر بگیریم; روغن کلزا (کانولا)، آفتابگردان، سویا ،ذرت و زیتون و یا ترکیب آنها برای پخت و پز و روغن مخصوص سرخ کردنی برای مصارف سرخ کردن.